EDDC ATIS

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Voice ATIS und Controller Template für Dresden

Controller Info Template, wenn eine Voice-ATIS aufgesprochen wurde

$radioname() - open until XXXXz,
voice and text ATIS available on frequency 118.870.

Controller Info Template, wenn keine Voice-ATIS aufgesprochen wurde

$radioname(), open until XXXXz, INFORMATION %id% QNH $altim(EDDC),
expect ILS approach runway in use 22, INFORMATION %id% out.

Voice-ATIS: VRC-Template

 %icao% information %id%, met report time %time%,
expect ILS approach runway in use $,
TRL $, winds %winds% knots, present weather $ ("phenomena") clouds %clouds%, visibility %vis%, temp %temp%, dewpt %dew%,
QNH %altim%, trend NOSIG, information %id% out.

Hinweise:

  • die $-Zeichen sind Variablen und müssen gegen Werte oder Kurzzeichen ausgetauscht werden
  • vor "information %id% out" wird gegebenenfalls eingefügt "departure frequency xxx.xxx", wenn die aktuelle departure-frequency von der in den charts veröffentlichten abweicht

Voice-ATIS: Euroscope

Der Link, der in Euroscope (ab Version 2.9e) im "Voice ATIS Setup Dialog" in das Feld "ATIS Maker URL" eingefügt werden muss, ist mit Hilfe des Folgenden Links zu erstellen:

http://fir-berlin.de/services/atismaker/

Weitere Informationen hierzu finden sich unter diesem Link.

Beispiel-ATIS im Klartext

DRESDEN INFORMATION ALPHA - MET REPORT TIME 1020 - EXPECT ILS APPROACH RUNWAY IN USE 22 - TRANSITION LEVEL 70 - WIND 210 DEGREES 10 KNOTS GUSTS UP TO 21 KNOTS - VISIBILITY MORE THAN 10 KM - CLOUDS FEW 1800 FT - BROKEN 3000 FT - TEMPERATURE 6 - DEWPOINT 2 - QNH 0998 - TREND NO SIGNIFICANT CHANGES - INFORMATION ALPHA OUT - - -

ATIS-Inhalte auf einen Blick

    a) name of aerodrome;
    b) the word "information" and the identification letter (e.g. Alpha, Bravo, Charlie, etc.);
    c) time of observation;
    d) type of approach to be expected;
    e) runway(s) in use;
    f) significant runway surface conditions and, if available, braking action;
    g) approach and departures delay(s) of 20 min. or more, if appropriate;
    h) transition level;
    i) other essential operational information, (e.g. restrictions in the usability of runway(s), restrictions in the usability of approach aids, 
       construction work on or in the vicinity of the runway(s)), if available;
    j) surface wind direction and speed, including significant variations;
    k) visibility and, when applicable, runway visual range (RVR);
    l) present weather;
    m) clouds below 10.000 FT, or below the highest minimum sector altitude, whichever is greater, types of clouds:
       - Cumulonimbus (CB);
         or
       - Towering Cumulus Congestus (TCU).
       Note: If a vertical visibility is given instead of a cloud base the phrase NO CLOUD BASE AVAILABLE shall be used.
    n) air temperature;
    o) dew point temperature;
    p) QNH in full increments of hectopascal, if necessary also in inches;
    q) information on significant meteorological phenomena in the approach, take-off and climb-out areas, if available;
    r) trend;
    s) the word "information" followed by the repetition of the identification letter and the word "out".

interne Links

externe Links

Dieses Programm übersetzt die Verschlüsselungen in einem Metar (sehr hilfreich im Winter)
- vielen Dank an Christoph Piel!